
 
    CSJ‐11‐0041.0
 

 
 

This case was written by Kirsten Lundberg, Director, Knight Case Studies Initiative, Graduate School of Journalism, 
Columbia University. The faculty sponsor was Professor Michael Schudson. Funding was provided by the John S. and 
James L. Knight Foundation. (0611) 

Copyright © 2011 The Trustees of Columbia University in the City of New York. No part of this publication 
may be reproduced, revised, translated, stored in a retrieval system, used in a spreadsheet, or transmitted 

Friend or Foe?: WikiLeaks and the Guardian 

On  Sunday,  November  28,  2010  Alan  Rusbridger—editor  of  the  left‐leaning  British 
Guardian  newspaper—and  a  team  of  journalists  pledged  to  months  of  secrecy  were  finally 
scheduled  to  go public with  one  of  the most  explosive  collections  of documents  in  the paper’s 
history: 250,000 classified US diplomatic cables recording confidential conversations and contacts 
around the world. In this project, the Guardian had four media partners: the New York Times (US), 
Der Spiegel (Germany), Le Monde (France) and El País (Spain).  

The  five  publications  had  come  into  possession  of  the  cables  thanks  to  a  21st‐century 
organization called WikiLeaks. WikiLeaks was founded in 2007 by Julian Assange, a brilliant and 
mercurial Australian former computer hacker. Assange believed that information, even classified 
or dangerous information, should be available to everyone. It was in that spirit that he had already 
given the Guardian, New York Times and Spiegel frontline records from the wars in Afghanistan and 
Iraq. In an agreement forged originally by Assange and the Guardian, the three had simultaneously 
published the so‐called War Logs in July and October 2010.  

 While  there  had  been moments  of  tension,  the War  Logs  publication  had  gone  fairly 
smoothly. The same could not be said of  the diplomatic cables. Logistics had been a nightmare. 
First, there was redaction—editing the cables so no one would suffer death or retaliation. That had 
taken weeks of intensive labor by a small group of journalists; organizing and tracking the process 
required  a purpose‐built database. Then  there was  the  challenge of  arranging  for  simultaneous 
publication across time zones and languages by five news partners with widely varying deadlines. 
A massive grid tried to reconcile the multiple conflicts.  

What’s  more,  relations  with  Assange—never  simple—had  become  fraught.  The  two 
principal Guardian  reporters on  the War Logs  stories no  longer  spoke  to him. Assange had also 
conceived  an  abiding  hatred  for  the New York  Times,  and  the Guardian  and  Spiegel  had  fought 
fiercely  to keep the Times  in the consortium. To appease Assange somewhat, they acceded to his 
11th‐hour demand to include Le Monde and El País in the release of the diplomatic cables. 

in any  form or by any means  (electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise) without the 
written permission of the Case Studies Initiative. 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

There were also  legal worries. The cables were classified and  revealed,  for example,  the 
damaging news  that Saudi Arabia had encouraged  the US  to bomb  Iran;  that Pakistan’s nuclear 
arsenal  could  be  threatened;  that  the US  State Department  had  asked  its  diplomats  to  spy  on 
United Nations personnel; or that the government of Yemen had offered to cover for US raids on 
Muslim  radicals  in  Yemen.  Britain  had  an Official  Secrets Act  that was  frequently  invoked  to 
prevent publication of sensitive materials. The US had an Espionage Act. Either government might 
yet intervene. 

Editor Rusbridger was confident the Guardian and its partners had acted conscientiously in 
preparing  to  release  the  cables.  Nonetheless,  he  couldn’t  repress  a  persistent  worry—what  if 
publishing them at all was in some fundamental way a mistake? Perhaps the paper was too caught 
up in the drama and momentum of the project to comprehend its full impact. What if people died 
as a result? Or the cables incited mass violence?  

On November 26, as the paper completed final steps toward launch, Rusbridger’s doubts 
were reawakened by a thoughtful email from a trusted and respected colleague outside the small 
WikiLeaks team. Would publication damage the administration of US President Barack Obama, he 
asked, and derail much of what the Guardian itself stood for? Might Democrat Obama fail to win 
approval  for  a  new  arms  control  treaty  from  the  Republican  Congress?  “Are we  serving  our 
interests, by publishing material which weakens a president, who we think is trying to do the right 
thing?” wrote the colleague.1  

I  just  wonder  whether  we  are  not  putting  ourselves  in  the  position, 
whether we are serving the opposition, and undermining our own stand, 
on so many of the issues that we care about.  

Rusbridger was not a man easily flustered. But for all the care the Guardian had exercised, 
he could see that this project had the potential to go seriously wrong.   

Guardian: a brief history 

The paper Rusbridger headed was  founded  in 1821 as  the Manchester Guardian, based  in 
northern England. The daily paper dropped “Manchester”  from  the  title  in 1959, and  in 1964  it 
moved  operations  to  London.2  Its  circulation  in  2010  fell  from  over  300,000  to  some  280,000—
ranking about 10th among British national newspapers.3  Its sister paper since 1993,  the Observer, 
was  published  on  Sundays.  The  Guardian  was  the  only  national  paper with  an  ombudsman 
(“readers’ editor”), first appointed in 1997. In late 2008, the company moved to a modern building 
in the King’s Cross section of London. 
                                                           
1  Rusbridger chose not to identify the colleague, but confirmed it was a male.  
2  For more on the Guardian’s history, see: http://www.guardian.co.uk/gnm-archive/2002/jun/06/1 
3  For circulation numbers, see: http://www.guardian.co.uk/media/table/2010/nov/12/abcs-national-newspapers 

2 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

A left‐leaning publication from the start, the Guardian emerged with time as a member of 
the “serious” national British daily press  (along with  the Financial Times,  the Daily Telegraph,  the 
Times of London and the Independent). It was supported since 1936 by the Scott Trust, established 
by John Russell Scott, whose family had owned and edited the paper for decades. The Trust was 
pledged  to  preserve  the  editorial  independence  of  the  paper.  All  profits  went  back  into  the 
improvement of  the publication, an unusual arrangement which  to a degree  insulated  the paper 
from economic fluctuations in the industry.  

By  the  early  1990s,  it  had  largely  shed  an  early  reputation  for  cheap  production  and 
multiple  typos  (the  satirical magazine Private Eye dubbed  it  the Grauniad),  and went on  to win 
multiple prestigious  journalism awards,  including the British Press Awards National Newspaper 
of the Year in 1997 and 2006.4 One of its best‐known scoops was a series of investigations into Tory 
MPs  Jonathan Aitken  and Neil Hamilton, which  led  to  the  1997  downfall  of  the Conservative 
government.  

The  Guardian  also  had  a  substantial  online  presence,  with  by  2010  the  largest  Web 
readership of any English‐language newspaper after the New York Times. The editors subscribed to 
a “free content” philosophy, and declined to charge online readers. The website, launched in 1999, 
won  the 2005, 2006 and 2007 Webby award  (given by  the  International Academy of Digital Arts 
and Sciences) as best newspaper on the Internet. It also swept the hustings as Best Electronic Daily 
Newspaper for six years running from the British Newspaper Awards.5   

The Guardian’s editor in 2010 was Alan Rusbridger, 57, who first joined the paper in 1979. 
He left the paper for a period in the mid‐1980s, but returned in 1987 and helped to launch a new 
section, Guardian Weekend. After a stint as deputy editor, Rusbridger was named editor in 1995; he 
helped  foster  the explosive growth of  the paper’s website.6  It was  that prominence online which 
first attracted the attention, and the admiration, of a first‐rate Internet hacker, Julian Assange. 

WikiLeaks: a brief history 

Assange was  an  Australian,  born  in  1971  in  the  province  of Queensland.  Raised  to  a 
nomadic lifestyle by his mother, Assange was a largely self‐taught computer geek. At 22, he was 
charged on 31 counts of computer hacking and related crimes, and eventually pled guilty and paid 
a minimal fine. He was an auto‐didact on such wide‐ranging subjects as physics, math, philosophy 
and neuroscience. At 18, he fathered a child, and spent years trying to secure a custody agreement 
(his mother claimed that the stress caused his hair, which had been dark brown, to turn white).7 

                                                           
4  For a list of award winners, see: http://www.pressgazette.co.uk/hybrid.asp?typeCode=99&navcode=92 
5  For winners, please see: http://www.newspaperawards.co.uk/index.php?pid=4 
6  On the side, Rusbridger wrote children’s books, and served as chair of the National Youth Orchestra. 
7  Raffi Khatchadourian, “No secrets,” New Yorker, June 7, 2010. 

3 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

Assange,  a  believer  in  the  free movement  of  information,  registered  the  domain  name 
WikiLeaks.org  in  1999. But he didn’t  start  to use  it  actively until  2006. That year, he  feverishly 
transformed the website  into a secure  location for whistleblowers, specifically those who wanted 
to give secret documents a public airing. As he characterizes it, WikiLeaks was “an uncensorable 
system  for  untraceable  mass  document  leaking  and  public  analysis.”8  The  first  posting,  in 
December 2006, was a decision  (never verified) by a Somali  rebel  leader  to execute government 
officials. In 2007, Assange announced the formal launch of the site.  

Assange was  the one  to  start  a  relationship with  the Guardian. As  early  as  2007,  recalls 
Editor  Rusbridger,  he  received  regular  emails  from  WikiLeaks  “editor‐in‐chief”  Assange, 
sometimes with a good story to tell. On August 31, 2007, the two organizations worked in tandem 
for the first time. WikiLeaks posted the full text of, and the Guardian ran a story on, a report by the 
private  investigations firm Kroll about the alleged corruption of former Kenyan President Daniel 
Arap Moi. The Kenyan  government had  chosen  to  keep  the  report  secret. The Guardian  at  that 
point was the only British paper to write about WikiLeaks or use some of its documents.  

In 2008 and 2009, WikiLeaks and the Guardian again crossed paths. On two occasions, the 
UK high court  issued an  injunction against  the paper’s publication of damning documents,  first 
about Barclays Bank  tax  avoidance  strategies,  and  second on  toxic waste dumping  in  the  Ivory 
Coast by commodity trader Trafigura. WikiLeaks, whose servers were in Sweden and elsewhere, 
was not bound by any such injunction. It posted numerous of the court‐banned materials online. 

But there were also instances in which WikiLeaks published documents it thought would 
prompt  a  public  outcry,  and  instead  the  revelations  were  met  with  silence.  For  example, 
documents  from  the  Guantanamo  Bay  detention  camp,  emails  from  former  Republican  vice‐
presidential candidate Sarah Palin posted to Yahoo!, and secret Scientology manuals sparked little 
reaction. By spring 2010, Assange had concluded that to get word out, it made sense to align with 
the mainstream press. So  in April, he  released at  the National Press  club  in Washington, DC, a 
2007 video of two US Apache helicopter pilots allegedly executing people on the ground in Iraq, 
including two Reuters correspondents. The helicopter video got attention, but much of it focused 
on  Assange’s  clumsy  packaging  and  editing  of  the  material,  which  he  dubbed  “Collateral 
Murder.”   

Then  in late May, Assange vanished. The reason soon emerged. The story did not attract 
much  media  attention,  but  the  Pentagon  on May  26  had  arrested  US  Army  Private  Bradley 
Manning,  22,  on  charges  of  illegally  downloading  hundreds  of  thousands  of  classified  US 
documents,  including—reports said at  the  time—a  trove of State Department cables on  Iraq and 
Afghanistan. Apparently, Manning may have given  the documents  to WikiLeaks.9 One of  those 

                                                           
8  Ibid. 
9  See: http://www.thedailybeast.com/blogs-and-stories/2010-06-10/wikileaks-founder-julian-assange-hunted-by-

pentagon-over-massive-leak/# 

4 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

who read a small news item on Manning’s arrest, and that the State Department was looking for 
Assange  to  question  him,  was  veteran  Guardian  investigative  reporter  Nick  Davies.  Davies 
resolved to find Assange. 

First Contact 

Davies occupied a special place at  the Guardian. A staff reporter  for many years, he had 
been  since  1987  a  freelancer  contracted  to  report only  for  the Guardian. His  job was  to  find  the 
blockbuster stories no one else had noticed, and pursue them—as he puts it, “seeing what must be 
there that isn’t included in what’s being written.” 10 The strategy had paid off handsomely—Davies 
in 2009 alone broke two consequential stories: that the Rupert Murdoch‐owned tabloid, News of the 
World, had hacked into celebrity voicemail accounts, and that Murdoch’s umbrella company News 
Corp. had paid huge sums to settle legal cases related to the phone hacking. 

When Davies  saw  the  item  on Manning’s  arrest  and  the  hunt  for Assange,  he  thought 
“maybe the real story isn’t that four paragraphs, it’s the secrets. It was extraordinary that nobody 
else was  trying  to get hold of  Julian  [Assange]  to ask him what  these secrets were and whether 
they could have them.” Davies thought  it possible that Assange could be persuaded to share his 
files—whatever they contained—with the Guardian. On June 16, 2010, he tried to reach Assange via 
email. Assange  replied,  but  cryptically. Then Davies was  tipped  that Assange was planning  to 
appear in Brussels on Monday, June 21 at a press conference.  

Davies  consulted  with  Guardian  Investigations  Editor  David  Leigh,  who  had  already 
crossed paths with Assange. Leigh felt there was  little merit to pursuing the WikiLeaks founder. 
But Editor Rusbridger approved Davies to travel to Brussels. Another Guardian reporter, European 
correspondent  Ian  Traynor, was  already  in  the  Belgian  capital  and  cornered Assange  after  the 
press conference; the Australian agreed to meet again on Tuesday, June 22.  

Agreement. On Tuesday afternoon, Davies and Traynor met Assange at the Hotel Leopold 
in  Brussels.  Traynor  had  to  leave,  but Davies  and Assange  talked  for  some  six  hours. Davies 
wanted above all to find out what Assange had, whether it was worth anything, and whether he 
would share it with the Guardian. On the first two points, the news seemed good: Assange claimed 
to have more  than  a million official US documents, divided  into  four  significant batches: battle 
reports from Iraq; battle reports from Afghanistan; US diplomatic cables from around the world; 
and  internal  communications  on  operations  at  the  US  detention  center  in  Guantanamo  Bay. 
Assange had wanted to post some of these on the WikiLeaks website for at  least two weeks, but 
had refrained out of concern for Private Manning.  

                                                           
10  Author’s interview with Nick Davies on March 8, 2011, in London. All further quotes from Davies, unless 

otherwise attributed, are from this interview. 

5 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

As for sharing, Davies and Traynor made the argument that Assange could reach far more 
readers, and gain valuable credibility for his trove, if he aligned his efforts with the Guardian. “We 
are going to put you on the moral high ground—so high that you’ll need an oxygen mask,” Davies 
told Assange.11 But Davies wanted to go even further. On the train to Brussels, he had decided to 
ask Assange if he would endorse working with a consortium of publications.  

Davies wanted primarily  to protect  the Guardian against draconian UK  libel and secrecy 
laws. Britain had nothing like the free speech protection that US journalists enjoyed under the First 
Amendment. Partnership with a US publication such as the New York Times, he theorized, would 
give  the Guardian  indirect access  to  that  shield. For  the Guardian,  collaboration with other news 
outlets was nothing new. In 2009, it had worked with the BBC, a Dutch paper and a Norwegian TV 
station  to  publish  stories  on  the  Trafigura  company.  In  2006,  it  worked  with  TV  and  print 
organizations  in Sweden, Romania and Tanzania on a story about corruption at  the British arms 
firm BAE. 

To Davies’ delight, Assange agreed readily. “I was pushing at an open door in putting this 
argument to him,” says Davies, “because he was aware that the Wiki model was a failure. He was 
already moving toward trying to use mainstream media to get more impact.” Davies and Assange 
were  in  accord  that  the Guardian  and New York Times would  cull  the database,  extract  a  list of 
stories, publish  some  themselves and hand out  the  remainder  to other media outlets  such as Le 
Monde, the Washington Post, Fox TV, or the German weekly magazine Der Spiegel.    

Terms. By  the end of  the meeting,  they had established  terms which would govern  their 
lives for the next six months. Assange would provide the Guardian with the four sets of data –war 
records from Afghanistan, the Iraq war logs, a trove of US diplomatic cables, and personal files of 
prisoners  at  Guantanamo  Bay—which  it  would  distribute  to  the  partners;  the  partner  news 
organizations would simultaneously publish each set of documents and their related stories; and 
WikiLeaks would publish  the documents at  the same  time on  its own website. Assange set only 
one condition: he would determine when publication started.  

Early  the next morning, Wednesday,  June 23, Davies headed back  to London, where he 
briefed Leigh and Rusbridger. Later  that day, Rusbridger phoned Bill Keller, executive editor of 
the New York Times. Did he want in on this deal? The answer was yes. Meanwhile, Assange wanted 
Spiegel to become a full partner as well, and after considerable back and forth, the magazine joined 
the team on June 29.  

                                                           
11  David Leigh and Luke Harding, WikiLeaks; Inside Julian Assange’s War on Secrecy (The Guardian, 2011), p. 99. 

6 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

The War Logs 

The  operation  was,  from  the  start,  cloaked  in  secrecy.  Assange  was  convinced  that 
governments,  especially  the US, were  tracking  him  and willing  to  use  the most  unscrupulous 
spycraft to gain access to his secrets. Assange turned over the first batch of records, reports from 
the war in Afghanistan—on Thursday, June 24 via a dedicated website to which he uploaded the 
files; Davies  already  had  a  password which Assange  had  scrawled  on  a  napkin. After Davies 
downloaded  them,  the  site  disappeared.  Assange  insisted  on  complete  security—passwords, 
encryption, no mention of the documents in phone calls or emails (which could be intercepted by 
government agencies). Communication would be  conducted via Skype  (which allows voice and 
video calls over the Internet) using accounts under fictitious names. 

At the Guardian, Rusbridger set aside a fourth‐floor room for the small team of reporters 
and  tech staff detailed  to go  through  the Afghan war  logs  (as  they were dubbed). The New York 
Times  dispatched  war  correspondent  Eric  Schmitt,  and  Spiegel  sent  reporters  John  Goetz  and 
Marcel Rosenbach to see what it was WikiLeaks had provided. Each publication was given a copy. 
The three news organizations found a manageable way to apportion the work. Recalls Davies: 

When it came to choosing what stories to write and how to write them, we 
operated independently. But there was a lot of collaboration to help each 
other get through this mass of material.  

For  four and a half weeks,  the Guardian group worked  feverishly  to  turn  the morass of 
encrypted  field  reports  into  intelligible  news  stories.  The  Guardian’s  systems  editor,  Harold 
Frayman,  devised  a  database  to  hold  the  92,000‐plus  entries,  and  make  them  searchable  by 
keyword, name, date or phrase. Correspondents  such  as Declan Walsh,  stationed  in  Islamabad, 
were brought back without explanation to work on the logs. Resident experts such as Middle East 
Editor Ian Black were also on the team. Assange himself was back and forth to Stockholm, though 
throughout July he settled in London for days at a time, cycling among the homes of Davies, Leigh 
and other friends.  

The  news  organizations  had  three  prevailing worries. One was  logistical—how  should 
they publish the Afghan reports, all at once or over several days? The second was ethical—how to 
redact  the  battlefield  reports  to  protect  individuals?  The  third was  legal—would  governments, 
especially  the US and UK,  try  to stop publication altogether? After all,  the US government must 
have learned from Private Manning what was in the documents.  

Legal  threat.  The  UK  Official  Secrets  Act  (amended  1989)  permitted  prosecution  of 
newspapers or  journalists who published secret  information,  including  that belonging  to  foreign 
governments. UK  privacy  law was  also  strict,  and  plaintiffs  regularly  succeeded  in  preventing 
publication of material  they deemed  libelous or confidential by obtaining court  injunctions. “We 
have to be much more paranoid than American journalists, because the law is so prohibitive,” says 

7 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

Davies. In order to reduce the risk of an injunction, the team decided to abandon the original idea 
of publishing a sequence of stories (some through other news organizations such as Le Monde or 
Fox television), and instead release all the Afghan stories in a single burst.  

The US Espionage Act also had  teeth, and  forbade unauthorized disclosure of classified 
material. The Guardian became particularly worried when the New York Times, as was its custom, 
on  July 21 asked President Barack Obama’s White House and  the Pentagon  for comment on  the 
Afghan battle  reports. Might  the US government  take preemptive action? As Rusbridger  recalls, 
the Guardian’s external  lawyers called him on the afternoon of Saturday, July 24 to caution: “Are 
you thinking about this? Are you focusing on this enough? This could be really significant.”12 They 
warned that it was not out of the question that Rusbridger could be extradited to the US, or denied 
a visa. On the other hand, there was some protection in the fact that other papers—not to mention 
WikiLeaks—had the same information.  

To the immense relief of all, publication went off smoothly. On Sunday, July 25, at 10 p.m. 
GMT,  the  three  news  organizations  released  their  separate  accounts  of  the  Afghan  war  logs. 
Governments made no effort  to prevent  it. The Obama Administration, at  least  for now, seemed 
more intent on working with the media to limit damage than on lawsuits or injunctions.  

The Guardian ran 14 pages of stories. It chose to focus on civilian deaths, particularly on a 
Special Operations group dubbed Task Force 373, which targed the Taliban. The New York Times 
paid more attention to Pakistan’s aid to the Taliban. The relevant cables—redacted—accompanied 
each article. Assange, by contrast, simultaneously published all but 15,000 “threat reports” (which 
he deemed the most sensitive) on the WikiLeaks website. Many criticized Assange as irresponsible. 
Admiral Mike Mullen, chairman of the US Joint Chiefs of Staff, was forceful: ʺMr. Assange can say 
whatever he  likes about  the greater good he  thinks he and his source are doing, but  the  truth  is 
they might  already have on  their hands  the blood of  some young  soldier or  that of  an Afghan 
family.ʺ 13 A Taliban spokesman said his associates were studying the files to identify individuals: 
“If they are US spies, then we know how to punish them.”14 

While  the documents were now  safely  in  the public domain,  the publication caused  the 
first  rupture  between  Assange  and  his media  partners.  The  day  before  Sunday’s  publication, 
Davies  learned  that  on  Friday Assange  had  given  the Afghan war  logs  and  a  summary  of  the 
stories the Guardian planned to run to Channel 4 (a British public‐service national TV station), Al 
Jazeera and CNN. Also on Saturday, Assange had taped an interview with Channel 4. 

                                                           
12  Author’s interview with Alan Rusbridger on March 8, 2011, in London. All further quotes from Rusbridger, unless 

otherwise attributed, are from this interview. 
13  CNN.com, July 29, 2010. See:   
14  Robert Winnett, “Wikileaks Afghanistan: Taliban ‘hunting down informants,’” Telegraph, July 30, 2010. See: 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/afghanistan/7917955/Wikileaks-Afghanistan-Taliban-hunting-
down-informants.html 

8 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

In  Davies’  view,  this  blatantly  broke  the  agreement  Assange  had  concluded with  the 
Guardian  in  June.  It  also  made  a  mockery  of  the  general  attempts  to  preserve  secrecy  and 
threatened the exclusivity which Assange had promised the Guardian and its two partners.  ”Julian 
understood  that  news  organizations  won’t  commit  resources  unless  they’re  guaranteed  that 
they’re  going  to  be  the  first  to publish,”  says Davies.  “What  then  happened was  that  stage  by 
stage, he proceeded to break the agreements.” He adds: 

We had got  to know  Julian well, and we  liked him and we  trusted him. 
Just  at  that  personal  level,  it was  pretty  breathtaking  that  he  had done 
this… He  thought  that he had  this power over us,  that he had  so much 
lovely,  juicy  information  that  it didn’t matter how much he deceived, or 
how dishonest he was, or how many agreements he broke. 

Davies had another  time‐consuming assignment  looming, and decided  to pull out of  the 
WikiLeaks project to register his disapproval. He never spoke to Assange again. Davies wanted to 
send  a message:  “No. We  are  not  your  servants. We  are  not  here  to  be  abused  by  sources  of 
information. We’re journalists. We will not be wagged by the tail of the dog.” The episode changed 
Leigh’s  attitude  as  well.  From  now  on,  he  would  assume  that  “we’re  dealing  here  with  an 
untrustworthy person.”  

For his part, Assange was  furious with  the New York Times because unlike the other two 
publications, it chose not to link directly to WikiLeaks in its online version of the Afghan war logs 
stories. Editor Keller  explained he did  this  to preserve  the Times’  credibility  and  independence. 
Assange was not persuaded. 

Iraq logs—and the cables 

Despite  these  fallings‐out, WikiLeaks  and  the media  partners  were moving  ahead  on 
releasing  the  second  big  trove  of  documents:  battlefield  records  from  Iraq.  Assange  gave  the 
collection  to Leigh on  July 7 and  they moved directly  into  the production system set up  for  the 
Afghan logs. By the original schedule, the Iraq logs would run two weeks after the Afghan logs—
on August 8. But on Friday, July 30, Assange contacted Leigh about a delay of at least six weeks. 
Assange wanted  to bring  television  into  the mix;  specifically, he wanted both Al‐Jazeera  and  a 
fledgling  UK  production  company,  the  Bureau  of  Investigative  Journalism  (BIJ),  to  produce 
documentaries (the BIJ piece would air on Channel 4).  

Leigh decided  to  bargain. The Guardian  could  consider  a delay until  late  September  or 
early October, he said, if Assange gave him the entire third tranche: a collection of US diplomatic 
cables. The Guardian, he argued, needed to see if there was any value to the documents. The target 
date to publish the cables, if they merited it, would be mid‐October. Assange agreed, on condition 
that Editor Rusbridger write a letter agreeing to three items: don’t allow the cables to be accessed 

9 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

online at all (no email, shared drive, cloud computing etc.), don’t publish them without Assange’s 
okay, and don’t give the cables to anyone else. That meant for the time being neither Der Spiegel 
nor  the New York Times would get a  copy. Rusbridger did  so, and on Tuesday, August 3 Leigh 
headed north on his annual three‐week vacation to the Scottish highlands—with a memory stick 
that held 250,000 US diplomatic cables, the equivalent of 2,000 books.15 

It was not much of a vacation. While the team at the Guardian in London struggled to make 
sense of 391,000 reports from the Iraq war, Leigh scrutinized the cables to figure out what he had. 
Systems Editor Frayman had again come to his rescue, dividing the cables file (too large to view on 
a  laptop)  into  87 manageable  pieces  of  some  20 megabytes  each.  Leigh  searched  them  for  key 
words and phrases. For example, he entered  the name “Megrahi”—a Libyan  intelligence officer 
convicted for participation in the 1988 Lockerbie bombing and released from a Scottish jail by UK 
officials in 2009.  

The results, says Leigh, were unimaginably exciting. For three weeks, sworn to secrecy, he 
went through the cables as systematically as he could alone. He recalls: 

I was  lowering  a  hook  into  a  pond  and  seeing  if  any  fish  came  up… 
Within a week or two, it was clear to me that there were about two dozen 
stories,  each  of which would  normally  be  the  splash  story  on  the  front 
page of the paper. So I was thinking this was a very rich pudding.16  

He found that there were very few documents from before 2006, and the record ended in 
February 2010. The cables covered some 100 countries. There were cables about Iran, Yemen, Saudi 
Arabia, Russia—even about Britain’s Prince Andrew. Leigh returned to London in early September 
with a list of at least 20 stories. But he also walked into the teeth of a new chapter in the evolving 
Julian Assange story.  

Sex charges. On Saturday, August 21, Davies had called Leigh in Scotland with disturbing 
news.  Assange  had  been  charged with  rape  in  Stockholm  by  two  Swedish women. As  Leigh 
digested  this,  the  two speculated on what might  lie behind such an outlandish accusation. They 
reviewed  the  list  of Assange’s  potential  enemies,  including  the  CIA.  “Way  out  on  the  distant 
fringes,” says Davies, “’[we considered it] possible that it could be true.” Yet that seemed to be the 
case—the women considered that they had been assaulted. Leigh reported the story from Scotland, 
dictating it for Monday’s paper. He and Davies decided their only option was to “fully report the 
facts” even if Assange took offense.  

The  rape  charge  quickly  changed  to  “sexual  harassment.” Nonetheless, Assange  had  a 
tricky situation on his hands. On September 27, worried about arrest, he moved permanently from 
                                                           
15  Leigh and Harding, p.140. 
16  Author’s interview with David Leigh on March 8, 2011, in London. All further quotes from Leigh, unless 

otherwise attributed, are from this interview. 

10 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

Sweden to London. The Guardian, too, could not help but worry about its close cooperation with an 
individual  now  involved  in  a  very  different  story.  “We  could  see  that  he  was  engaging  in 
misinformation” about what had happened, recalls Davies. “That was so worrying for us,” adds 
Leigh.  

The  sexual  harassment  charges  also  affected  the  release  of  the  Iraq  war  logs.  In  late 
September, Assange pleaded for an extension: WikiLeaks had had no opportunity to redact them 
which,  after  the  backlash  in  July,  it wanted  to do.  So  they moved back  the publication date  to 
Friday, October  22. The original  three partners  continued  to  coordinate  their  efforts. Channel  4 
would release the BIJ film, while CNN and al‐Jazeera would release related stories on their own.17  

Publication. Again  the  release went  smoothly.  The  public was  given  access  to  Iraq war 
records from 2004 to December 2009. Assange hosted his own launch event at the Park Plaza hotel 
in London. This time, he had taken care not to include names of informants or others who might 
suffer retaliation. As with  the Afghan  logs,  the partner news organizations chose each their own 
focus: the New York Times on torture of prisoners by Iraqi forces, on private contractors, and Iran’s 
involvement;  the  Guardian  on  civilian  deaths  and  torture,  including  detainees  under  Iraqi 
supervision; and Der Spiegel on  the  leak  itself and  the helplessness of US  troops  in  Iraq. But  the 
peace would not hold for long. 

When is a Deal Not a Deal? 

By mid‐September, Guardian reporters had been going through the cables for a couple of 
weeks. Systems Editor Frayman had further refined the search capabilities, allowing journalists to 
search by  individual  embassies, or by degree of  classification. The  reporters  found  that  some  6 
percent of the cables were secret, 40 percent confidential, and the rest unclassified.18 The collection 
included no top‐secret documents. Chief topics emerged: the spread of nuclear material; military 
exports to Iran and Syria; perceptions of foreign leaders. Almost none dealt with Israel. There were 
also the titillating accounts: Saudi sex parties, drunken Central Asian weddings, Prince Andrew’s 
questionable  trade dealings. But  there was  still no publication date  for  the cables. What’s more, 
under Rusbridger’s agreement with Assange, the Guardian had not shared them with the NYT or 
Spiegel. 

Brooke  file. In  late September, Leigh had  lunch with a friend, freelancer Heather Brooke.19 
Brooke was a dual US‐UK citizen who worked  in Britain and was behind  the 2009 disclosure of 
misappropriation of government funds by members of Parliament for personal expenses. To Leigh, 

                                                           
17  Assange also unilaterally gave the Iraq logs to Le Monde a week before publication, but the team was not trying to 

coordinate with the French newspaper.  
18  Leigh and Harding, p. 181. 
19  Leigh does not remember the precise date. 

11 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

Brooke dropped a bombshell. A disaffected member of WikiLeaks in Iceland, she told Leigh, had 
given her the entire file of diplomatic cables. Leigh was appalled—but also saw a silver lining. If 
the Guardian had access to the cables through a source other than Assange, that released the paper 
from its promise to publish only when he allowed it, not to mention from the promise to keep the 
cables confidential.  

After Brooke was able to prove to Leigh’s satisfaction that she had the cables, he confided 
to her that the Guardian had them as well. Leigh went to Rusbridger and Deputy Editor (News) Ian 
Katz with the disturbing news about Brooke. “That was a moment of extreme panic,” remembers 
Katz,  “because we  then knew  there was  another version of  the database around  that we didn’t 
have  control  of  [and] we  didn’t  know  to  how many  other  people  her  source  had  leaked  the 
database.” After some debate, they decided to offer Brooke a consulting position.20  

Files to NYT. But Leigh had another decision to make, although he did not discuss it with 
anyone.21 To all appearances, Assange intended to freeze out the New York Times from any further 
collaboration. In late July, Times Editor Keller had smoothed over relations in phone calls after the 
paper failed to  link to WikiLeaks  in the Afghan war logs. But Assange was newly angry about a 
profile of Private Manning which  the Times had published on August 8  (he called  it “absolutely 
disgusting”). Moreover,  the Guardian had  learned  that Daniel Ellsberg of Pentagon Papers  fame, 
and Icelandic WikiLeaks former programmer Smári McCarthy (who had given Brooke the copy), 
also had the cables. It looked as though Assange himself was not observing his own stipulation to 
keep them private. “I said to myself right, this is all collapsing. Everything is going to pieces. I am 
going to share these cables with everybody else,” says Leigh.  

Leigh  himself  was  fed  up  with  Assange  and  what  he  considered  his  high‐handed 
approach  to  the original agreement with  the Guardian, and subsequently with  the Times and Der 
Spiegel. “There came a point at which I concluded that Julian was never going to give us the go‐
ahead  to  publish  these  cables  because  he was  so  unreliable  and  so manipulative,”  says  Leigh. 
Assange’s  behavior  had  worsened  since  the  Swedish  charges;  he  talked  of  moving  to  Cuba. 
“You’ve got the most important story that anybody’s got hold of for the last X years in the hands of 
somebody who is being completely unpredictable and irresponsible,” says Leigh. 

So Leigh contacted Times Editor Keller, told him he had the diplomatic cables, and offered 
to  share  them.22 The Times, Leigh  stipulated, would have  to keep  confidential  its  source  for  the 

                                                           
20  Brooke was on board by November 3. 
21  In addition to being longtime professional colleagues, Rusbridger and Leigh were brothers-in-law; they had 

married sisters. 
22  Leigh does not remember the precise date. Der Spiegel reports that “The Guardian and the New York Times had 

already begun concrete preparations in early October to publish the embassy cables without WikiLeaks' consent.” 
Marcel Rosenbach and Holger Stark, “An Inside Look at Wikileaks Negotiations,” Der Spiegel, January 29, 2011. 
See: http://readersupportednews.org/opinion2/370-wikileaks/4783-an-inside-look-at-wikileaks-negotiations 

12 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

cables. “I think I uploaded the stuff to a secure NYT server,” recalls Leigh.23 On September 27, the 
New York Times assigned reporters to go through the documents. At the same time, Leigh created a 
flashdrive for Der Spiegel containing the cables. Editor Marcel Rosenbach flew to London to pick it 
up.  

All  three publications agreed  to keep  their continued cooperation secret until  just before 
publication—tentatively scheduled  for Friday, November 5—because Assange had  threatened  to 
publish all the cables online if the Guardian broke its agreement with him. Eventually, Leigh told 
Rusbridger what he’d done. Says Leigh: 

I  was  deliberately  doing  all  these  things  myself  and  taking  all  these 
decisions myself, because I knew that Alan had undertaken to Julian that 
he wouldn’t do  this,  that and  the other.  I  thought,  I can’t ask Alan to do 
this.  I’m  going  to unilaterally  take  the decision  to do  things  behind his 
back… to protect him.  

Meanwhile, Leigh also went to see Assange at the Frontline Club, where he was living in 
London, and told him that Brooke had the cables, and that the Guardian wanted to publish quickly. 
“Julian had said ‘OK, I understand—I’m sort of losing control of this… Julian was fairly composed 
about all that,” recalls Leigh. Assange agreed that the Guardian could give the cables to Der Spiegel.  

Then  on  October  24,  New  York  Times  correspondents  John  Burns  and  Raavi  Somaiya 
published a profile of Assange. Titled “WikiLeaks Founder on the Run, Trailed by Notoriety,” the 
piece quoted one critic as saying “he is not in his right mind.” It also said Assange dismissed the 
reporters’ questions  as  “cretinous”  and  “facile.” The  front‐page  article, which  ran  the day  after 
release of the Iraq war logs, enraged Assange. He felt the paper had betrayed him. Does the Times, 
he asked rhetorically, employ only ʺjournalists with extremely bad character?ʺ24  

On  Friday, October  29,  Leigh was  in Washington  for  a meeting  at  the New York Times 
bureau  to  finalize  a  joint publication date. At  the  table with him were Spiegel’s Rosenbach  and 
Goetz, and Schmitt from the Times. “We formalized this decision that we were all going to go on 
November 8th, regardless of what Julian [Assange] thought,” says Leigh. But the Germans asked 
that the group first meet with Assange to notify him, clarify the situation and determine whether 
the partnership with WikiLeaks was still viable.  

                                                           
23  Email from Leigh to author, May 26, 2011. 
24  Michael Calderone, “NY Times reporter defends profile of WikiLeaks’ Assange,” Yahoo! News, See: 

http://news.yahoo.com/s/yblog_upshot/20101026/cm_yblog_upshot/ny-times-reporter-defends-profile-of-
wikileaks-assange 

13 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

November 1 firestorm 

The  Guardian  offered  to  host,  and  scheduled  a  meeting  with  Assange  for  6  p.m.  on 
Monday, November 1. The New York Times decided not to attend.25 Among other points, the editors 
wanted  to  let Assange know about  the November 8 publication date, and  that  in  their view  the 
existence of Heather Brooke’s  copy  released  the Guardian  from  any  earlier  agreement. Both Der 
Spiegel and Editor Rusbridger favored continued cooperation with WikiLeaks if possible.  

Assange was running late, and at 7 p.m. he showed up with a libel lawyer and two other 
associates in tow. Assange was seething: somehow he had been tipped that the New York Times had 
the cables. How did  it get  them, he demanded? There was more. Burns’ profile, he  fumed, was 
“designed to be a smear… The Times should not go out of its way to produce a negative, sleazy hit‐
piece and place  it on the front page.”26 He protested that the Times “has defiled the relationship” 
with WikiLeaks. Guardian Deputy Editor Katz notes  that “it was not unreasonable  that he was 
cross with us.” He continues: 

He  thought  that  he’d  given  us  express  instructions  on  how  to  use  this 
information, and he felt the New York Times thing was a breach of it. In the 
strictest  terms,  it  was.  The  point  was  that  we  thought  it  was  more 
unreasonable that he tried to cut the New York Times out of it when we had 
made an agreement from the start that they would be part of it. 

It was  the  first  time Rusbridger  had  spent  any  time with Assange.  The  editor  assured 
Assange that he personally had given the Times nothing. Assange threatened to sue. He threatened 
to  stop  cooperating  with  the  Guardian.  He  mentioned  that  he  was  already  in  talks  with  the 
Washington Post and McClatchy Newspapers about publishing the cables in the US. “My aim was 
really  just  to  calm  him  down,  because  having  come  this  far,  it  would  have  been  immensely 
complicated if we’d all broken up and he’d stormed out,” says Rusbridger.  

Assange did seem calmer after venting, and for a while they talked about the timing of the 
cables release. Assange said he preferred  to delay everything, and would accept another month. 
He also asked that the publishing group be expanded to include El País and Le Monde. This meant 
even more challenging  logistics—plus giving the new players the benefit of all the work done so 
far.  “I  think we  all gulped  and  thought oh God, here we go  again. But on  the other hand,  it’s 
probably worth it if this is going to lead to an amicable arrangement,” recalls Rusbridger. Assange 
also wanted Rusbridger to call the Times and, in exchange for the cables, to secure for Assange the 
right to reply to the Burns piece, also on Page One, and a promise of no more negative stories.  

                                                           
25  Rosenbach and Holger. 
26  Leigh and Harding, p. 169. 

14 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

At 10 p.m., the whole group went to dinner. But fireworks broke out again after midnight. 
Rusbridger called Times Editor Keller to put Assange’s demands to him and Keller effectively said 
no. Assange exploded anew:  the consortium was  finished. No New York Times, and no Guardian. 
However,  Der  Spiegel  Editor‐in‐chief  Georg  Mascolo  declared  that  it,  too,  would  withdraw. 
Rusbridger pointed out that, in fact, the existing partnership was going to be the best deal possible. 
Remembers Rusbridger: 

I  said  to  Julian, what  is  your  choice?… Heather Brooke  has  got  it,  and 
we’ve  lost  all  control.  So you don’t have  an option,  really. You have  to 
work with us. That’s where the logic was: either we were all going to lose 
it, or we just had to swallow our pride and work together. 

Two days later, Assange agreed to 10 points Rusbridger presented, including a publication 
schedule  that ran starting November 29 (in print; digital release November 28) for two weeks or 
more. After January 4, the exclusivity contract would expire and WikiLeaks would be free to send 
cables  of  regional  interest  to  other  newspapers  around  the world.  Assange  also  decided  that 
WikiLeaks would publish only the redacted cables prepared by the media partners. Leigh, for one, 
was  gratified:  “I  thought  Alan  [Rusbridger]  had  done  brilliantly  in  crafting  some  sort  of 
compromise that everybody could live with… I thought it was miraculous that we’d come so far. I 
had always suspected that this whole rickety deal would collapse within a few weeks.” 

Now the hard work started. 

Redactions and reporting 

The  Guardian  told  Le Monde  and  El  País  about  the  new  arrangement  shortly  after  the 
November 1 meeting. The new papers had barely three weeks to sift through the massive trove of 
cables  before  the  agreed‐on digital  publication date  of November  28. The pre‐existing partners 
listed  the  stories  they  had  already uncovered.  For  example,  Spiegel  had  been  the  first  to notice 
cables about  the State Department ordering US diplomats  to spy on UN officials. The New York 
Times  had  closely  examined  materials  on  Saudi  Arabia  encouraging  the  US  to  bomb  Iranian 
nuclear  installations.  The  Guardian  targeted  cables  about  the  relationship  between  China  and 
North  Korea. Meanwhile,  both  new  consortium  members,  especially  the  Spanish  publication, 
helped uncover some new stories, including one about US diplomats seeking to influence judges.27 

On November 11, all the parties gathered to fine‐tune the publication grid. Assange came 
with  a  lawyer, while New  York  Times Deputy  Foreign  Editor  Ian  Fisher  flew  in  from  the US. 
Guardian Deputy Editor Katz  took  on  the  coordination  job. He prepared  a  grid  tracking which 
papers would publish which stories on which days. “We didn’t want  to scoop each other,” says 

                                                           
27  Leigh and Harding, p.177. 

15 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

Leigh.  It was  complex. For  example,  for all  to publish  simultaneously on a Sunday,  the weekly 
Spiegel would have to suspend its standard electronic distribution Saturday—a costly adjustment. 
“There was a heart sink about how on earth we would synchronize across  four  languages  [and] 
three different production schedules,” says Katz, referring to Le Monde, an afternoon paper, and El 
País, which published at midnight.  

Redactions. Preparing the diplomatic cables and related stories for publication was tough. 
Not  only  did  reporters  have  to  extract  the  best  stories  from  the  documents,  but  the  cables 
themselves had  to be redacted  to remove any references which might  threaten  the  lives of  those 
named. Each individual reporter had first responsibility for redacting the cables that supported his 
articles. Key correspondents, such as Luke Harding in Moscow, were summoned back to London 
to  join  the  team.  Other  star  reporters  based  in Washington,  Brussels,  Africa,  India  and  Latin 
America joined the team remotely. Walsh, who had returned for the war logs and stayed to work 
on a book,  took on  the Pakistan‐ and Afghanistan‐related cables.  In  the run‐up  to November 28, 
says Katz, the Guardian had upwards of 25 reporters and editors involved. 

The  second  layer  of  redaction was  Production Manager  Jon Casson, who  tried  to  spot 
anything missed the first time around. Casson set up shop in another 4th floor room typically used 
for  training. He  read every  story and  its associated  cables. Even  if a  reporter  referred only  to a 
couple of paragraphs  in a  lengthy cable, Casson had to read the whole thing because the papers 
had undertaken to post entire cables. He kept track of where in the process each story stood. Most 
stories pulled  together  several  cables,  so  those were  all  redacted  to  be  released  simultaneously 
with  the  story. Casson  not  only went  through Guardian  redactions  carefully,  but  compared  the 
Guardian’s version to those of the other media partners.  

Partners. These problems were multiplied  times  five  by  the media partnership. All  five 
news outlets had agreed to maintain the same secrecy observed for the Afghan and Iraq war logs. 
No one would mention a cable in either an email or a phone conversation. Instead, they held paper 
copies  of  cables  up  to  a  camera  in  a  Skype  exchange,  so  that  all  could  see  the  subject  of  the 
conversation. Spy‐movie attempts to use disposable phones and other security devices, however, 
were amusing, but flopped. “We were essentially completely useless at any of the spooky stuff,” 
said  Katz.28  “The  whole  coordination  was  very  difficult,”  says  Casson.  “We  did  the  best  we 
could.”29 He adds: 

It was  just the volume, and the urge to publish as much as possible in as 
short  a  time  as  possible, was  quite  difficult.  If  it was  just  the Guardian 
publishing,  I  think  it would have been much more of  a  straightforward 
process. 

                                                           
28  WikiLeaks, p.179. 
29  Author’s interview with Jon Casson on March 8, 2011, in London. All further quotes from Casson, unless 

otherwise attributed, are from this interview. 

16 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

Casson designed a massive online spreadsheet that tracked each cable by number, the ID 
number  for  its  related  stories, whether  the  cable had been  redacted, whether  the  redaction had 
been  coordinated  with  partner  publications,  and  when  the  story  and  cable  were  slated  for 
publication.  In  the beginning, Casson and  two helpers were processing upwards of 200 cables a 
day.  In  the  end, he  tracked more  than 900  cables,  each  color  coded  for  their  stage of  redaction. 
Despite their best efforts, sometimes the partners published different versions of a cable. In a very 
few instances, the publications agreed not to use a cable at all because it was too sensitive. Topics 
that  qualified  for  exclusion were  strategic  secrets,  information  on  nuclear  power  plants  or  oil 
pipelines, or details on military operations. 

Casson worked hard to avoid defamation, or endangering individuals. He consulted with 
Guardian  lawyers on a daily basis. Diplomats or public  figures were  fair game. “But what really 
kept me  awake most  night was,  if we’re  publishing  a  source’s  name,  is  that  going  to  put  that 
person, or  that person’s  family,  in danger?”  recalls Casson. Sometimes deleting a name was not 
enough; place names and dates also had to come out. Likewise, he deleted pronouns in instances 
when a female speaker would be identifiable. That meant deleting not only “she” and “her,” but 
“he” and “his” from time to time so it would not be obvious when a woman was meant.  

At the Guardian, secrecy was as tight or tighter than it had been for the war logs. The team 
continued to work out of two small, fourth‐floor rooms. “I think I told the foreign editor, because I 
had to bring some of his people back. But we kept it very, very tight,” recalls Katz. “We only told 
the main news editors a week before publication.” All the reporters working on the project were 
forbidden to discuss their work.  

Dangerous. There were also disputes over which cables to use. Leigh had made the first cut 
at  discerning which  cables would  produce worthwhile  stories.  The  second  round  of  selections 
looked at geography. If with the war logs the Guardian had worried about injunctions, now it also 
had to worry about upsetting the world order. Recalls Deputy Editor Katz: “More than one of our 
spouses, and certainly mine, said at the time ‘What on earth are you doing, and why on earth are 
you doing this? You’re going to start a war somewhere.’”  

One group of cables, for example, revealed that the Yemeni government had said it would 
claim US air attacks on militants as its own. The New York Times (with Spiegel’s concurrence) was 
reluctant  to  publicize  some  of  the  Yemen  material  for  fear  of  repercussions  on  a  strategic 
relationship, but  the Guardian and El País  saw no  real danger  in  reporting  it  (Le Monde couldn’t 
decide). ”The debate was around, you will have blood on your hands if you publish this, because 
this is the front line of the fight against Islamist baddies,” says Rusbridger.  

And  you  will  really  undermine  that  fight  by  publishing  this.  The 
counterargument was, but we’re been down this route before [in Iraq 2003 
and alleged weapons of mass destruction] of suppressing stuff in order to 
depend on people who appear to be on our side.  

17 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

Other sensitive material concerned US views of Russian leaders, suspicions about the close 
relationship  between  Russian  President  Vladimir  Putin  and  Italian  Prime  Minister  Silvio 
Berlusconi,  the  business  dealings  of  some  Russian  oligarchs,  and  top‐level  corruption  in  both 
Pakistan and Afghanistan. While the UK Official Secrets Act technically covered some of this, the 
press did have on  its side  the so‐called 1999 Reynolds Defense, a  legal precedent which allowed 
the media  to  publish  unproven  allegations  if  they were  acting  responsibly  and  in  the  public 
interest, and followed standard journalistic procedures.  

The partners eventually came to agreement on which stories to run. The big ones would be 
rolled  out  simultaneously;  the  timing  for  others  of  chiefly  regional  interest were  left  up  to  the 
individual  publication.  “We  had  furious  arguments  along  the  way,  but  it  was  an  incredibly 
complicated thing to do,” notes Rusbridger.  

Government weighs in 

The Guardian was not  inclined  to  ask  for  comments  in  advance of publication. Such  an 
action would have opened it up to injunctions under the Official Secrets Act on the grounds that 
the newspaper was in unlawful possession of confidential documents. “Our instincts, coming from 
a European  tradition, would have been not  to,”  comments Rusbridger. But  the New York Times 
took a different view and, on November 19, first approached the White House to let it know which 
cables  it planned  to disclose. “When Bill  [Keller]  said we’re going  to go a week  in advance, we 
were all quite uneasy,” recalls Rusbridger, partly from fear of injunction.  

I  think  all  the European partners were  anxious. And  I  think,  left  to our 
own  devices, we wouldn’t  have  done what  Bill  [Keller]  did…  It was  a 
difficult  position where  you  felt  obliged  to  get  some  reaction.  But  the 
longer you gave them, the longer it gave them to injunct us.  

Also, says Katz, the Guardian was well aware that “often, institutions and governments dress up in 
security terms things which are simply embarrassing or are politically inconvenient.” 

The Times  forwarded White House comments  to  the Guardian, an awkward arrangement 
because  it was not clear whether  the Times represented the other media partners, and whether  it 
was a formal clearance process or an informal one.30 So on Friday, November 26, the White House 
hosted a conference call with Rusbridger, Deputy Editor Katz, US Assistant Secretary of State P.J. 
Crowley,  and  representatives  from Defense,  intelligence  community,  and  the National  Security 
Council. Crowley  stated  that  “from  our perspective,  these  are  stolen documents,”  to which  the 
British editors did not reply.  

                                                           
30  Der Spiegel came in for its fair share of pressure as well; the US ambassador called Editor Mascolo to warn against 

publishing the cables. The government also asked WikiLeaks not to publish and hand back all records. Assange in 
fact offered to consider US objections, and said WikiLeaks had no desire to put anyone at risk. 

18 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

Crowley asked Rusbridger  for  the numbers of  the cables  the paper  intended  to use, but 
Rusbridger would not oblige. He did dislose the Guardian’s intended publication schedule: Day 1, 
Iran; Day 2, North Korea; Day 3, Pakistan. Quite soon Crowley, worried that the government was 
giving  out  more  information  than  it  was  getting,  wrapped  up  the  call.  Apparently,  as 
Investigations  Editor  Leigh  recalls,  “they weren’t  going  to  come  after  us.  They were  going  to 
engage with us instead.” Just before publication, says Rusbridger, the Guardian also heard from the 
British government—“a sort of private message  from Number 10  [Downing Street] saying don’t 
worry, we’re not going to injunct you.”  

By  the  target publication date of November 28,  the Guardian had more  than 160 articles 
ready to go, and more in production. On the eve of publication, however, Editor Rusbridger found 
himself questioning whether the newspaper had made the right choice. 

Caution and concern 

 It was  not  the  first  time Rusbridger  had worried  about publishing  the  cables.  In  early 
October,  after Leigh had handed over  the  trove  and other Guardian  reporters had  started  to go 
through them, the editor had had serious misgivings: “a moment of standing back and thinking, 
actually, should we be doing  this at all?...  [Sometimes] you get  into a  little sort of bubble where 
you  get  carried  along  by  it.”  Perhaps  the Guardian  had  been  too  quick  to  dismiss  government 
concerns. After  all,  in  2004  the New York Times,  at  the  request of  the Bush Administration, had 
delayed  for a year publishing a story about domestic spying.31  In  that case,  the Times had  found 
Administration arguments invoking national security persuasive.  

Rusbridger  was  sufficiently  disturbed  to  call  on  Simon  Jenkins,  former  editor  of  the 
Evening Standard,  to spend an hour reading  through some of  the cables and give his opinion. “It 
was a reality check,” recalls Rusbridger. He amplifies: 

[The  leak] was  just a  staggering breach of  secrecy,  trust, confidence. We 
knew all the arguments that would be advanced: you endangered people. 
You’ve made diplomacy impossible…. Normally within a newspaper, you 
can add things up with your colleagues. But because this was happening 
in a very  tight operational  little bubble,  I wanted  to get an extra pair of 
eyes  to  just say either “Oh my God, you’re crazy, what you are thinking 
of?” Or, “it’s fine.” 

At the time, Jenkins read for several hours. While he understood Rusbridger’s hesitation, 
Jenkins’ opinion was that the Guardian had no choice but to publish the documents. But now it was 
November, and Rusbridger once again found himself questioning the very premise of publishing 

                                                           
31  President George W. Bush in 2002 authorized the National Security Agency to eavesdrop inside the US without 

court-approved warrants. See: http://www.nytimes.com/2005/12/16/politics/16program.html  

19 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

classified US government documents. He had rehearsed with Katz and others what he would say 
if, for example, a bomb went off on a flight to New York and the head of London’s anti‐terror unit 
blamed the Guardian. “We did that exercise on quite a few things, actually,” says Katz.32 But those 
rehearsals seemed rather inadequate.  

The  issue  was  brought  front  and  center  by  an  email  Rusbridger  received  on  Friday, 
November 26 from a respected colleague. The war logs, argued the colleague, “broadly supported 
our view of how badly Iraq and Afghanistan have gone as wars.” With the cables, he warned, “we 
may be doing something qualitatively different.” He continued: 

Foreign  policy  is,  for  the  next  two  years,  the  one  field  of  operation  a 
seriously  weakened  but  still  liberal  US  president  has  left,  without 
succumbing  to  a  Republican  veto.  But  neither  is  he  immune  from 
Republican opinion.   We as a paper have argued  that  the US should not 
bomb  Iran, or allow  Israel  to do so.  If we publish a story saying that the 
US was encouraged to bomb Iran by a close powerful regional neighbour, 
to whom would that news be welcome, and who would profit from it? 

Publication could also, the email argued, threaten President Obama’s chances of moving a START 
arms  control  treaty  through  Congress.  If  the  cables  revealed  candid  US  diplomats’  views  of 
Russian President Vladimir Putin, might that threaten the arms agreement? The writer said: 

If START fails, two other treaties with Russia will fail, a presidentʹs word 
will  not  become  his  bond,  Russia  could  easily  start  shipping  S300  air 
defence missiles to Iran... None of these are unrealistic scenarios.  Are we 
serving our  interests, by publishing material which weakens a president, 
who we think is trying to do the right thing?” 

Finally, concluded the writer, “we are a newspaper not a propaganda unit.”  

Others will publish the same material if we desist. Our duty is to set these 
stories  in  context,  and  that  context  is  governed  as much  by  our  liberal 
values as well as our  journalistic analysis. I am writing in total ignorance 
of what will be published  and  I do not want  to  interfere.  I  just wonder 
whether we  are  not  putting  ourselves  in  the  position, whether we  are 
serving  the opposition, and undermining our own stand, on so many of 
the issues that we care about. 

Rusbridger knew that he could not stop the publication process at this late date. Whatever 
his qualms, the Guardian’s media partners would no doubt move forward. But the email jarred him 
because it so closely mirrored his own misgivings of October. If Guardian readers and supporters 
                                                           
32  Author’s interview with Ian Katz on March 8, in London. All further quotes from Katz, unless otherwise identified, 

are from this interview. 

20 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

found the paper’s editorial decisions misguided or wrong, how would he respond? What if people 
died?  Did  the  Guardian  and  its  partners  remain  in  control  of  this  process,  or  had  Assange 
manipulated them?  

21 



Friend or foe? ________________________________________________________________CSJ‐11‐0041.0 

 

22 


